آموزش و پرورش قربانی مشکلات اقتصادی دولت می‌شود
صفحه اصلی آموزش آموزش و پرورش قربانی مشکلات اقتصادی دولت می‌شود

آموزش و پرورش قربانی مشکلات اقتصادی دولت می‌شود

قربانی شدن آموزش و پرورش در برابر مشکلات اقتصادی دولت

به گزارش پرتال خبری سناد، کانون تربیت اسلامی درباره بودجه 98 و انتظار معلمان از نمایندگان، نامه‌ای را خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین کرده‌ است.

در این نامه تاکید شده است: چنانکه استحضار دارید تعالی و ترقی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد محصول و نتیجه نظام آموزشی و تربیتی آن کشور است. در این میان معلمان محوری‌ترین نقش را دارند و به راستی آنها پرچم‌دار تغییر و تحولات آتی و مسئول تمام مقدراتی هستند که در آینده برای جامعه رقم زده می‌شود.

اگرچه توجه به تعلیم و تربیت استحکام بنای پیشرفت و تعالی را امکان‌پذیر می‌سازد و رشد آموزش و پرورش هم به توسعه منابع انسانی آن بستگی دارد، اما در چند سال اخیر به ویژه در لایحه بودجه سال جاری این توجه به تدریج کاهش یافته و دولت‌مردان تلاش دارند سهم این نهاد سرنوشت‌ساز و تحول آفرین را از بودجه دولت تنزل دهند و دانسته و ندانسته به جایگاه حاکمیتی آن خدشه وارد آورند.

در این نامه همچنین آمده است هرچند براساس بند دوم سیاست‌های کلان تحول در آموزش و پرورش «سند ابلاغیه رهبر معظم انقلاب»، قانون خدمات کشوری و بند دهم راهبردهای کلان سند تحول بنیادین بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تاکید شده است، اما از لایحه بودجه سال 98 چنین استنباط می‌شود که دولت قصد دارد مشکلات اقتصاد و ناکارآمدی احتمالی خود را با صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش و پرورش و خرید خدمات با عنوان و سرپوش «توسعه مشارکت بخش خصوصی» جبران کند.

این نگاه چنان بر برنامه‌های پیشنهادی به خصوص لایحه بودجه سیطره انداخته که گویی دست‌اندرکاران آنها سیاست‌های مالی را تنظیم‌گر و تعیین کننده اصلاحات ساختاری و فرایندی آموزش و پرورش می‌دانند.

کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعلل و تعلیق در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان با عدم تخصیص مالی به آن و مکلف کردن آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی 98 - 99 به اجرای خرید خدمات برای 10 درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش علاوه بر دانش‌آموزان مشمول فعلی همه نشاندهنده بی‌مهری به نظام آموزش و پرورش کشور است.

همچنین مکلف کردن آموزش و پرورش به تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از جمله در پژوهش‌سراها، راهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها تا پایان سال 98 حداقل 30 درصد و تاپایان سال 99 حداقل 50 درصد موضوعی است که تاکنون سابقه‌ای در نظام آموزشی کشور نداشته و شیوه خطرناکی است که همانند تزریق بیماری به بدنه ضعیف آموزش و پرورش کشور آن را دچار اختلال، بیماری و آسیب می‌کند.

چرا باید جایگاه تخصصی، کارشناسی و حرفه‌ای تعلیم و تربیت کشور اینگونه مورد تهاجم قرار گیرد و حرفه‌ای‌ترین گروه آنها از طریق خرید خدمات به کار گمارده شوند؟

چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی و نیروهای غیرمتخصص قرار گیرد؟ آیا در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجازه ورود فرد غیرحرفه‌ای و غیرکارشناس را برمی‌تابیم؟ در همه جا صالح‌ترین و شایسته‌ترین افراد برای نظام تعلیم و تربیت انتخاب شده و تربیت می‌شوند و آنان را با ارائه مشوق‌های متعدد و گوناگون به طور مستمر آموزش می‌دهند، چرا برخی دولتمردان ما به آموزش و پرورش نگاه غیرتخصصی دارند؟

در این نامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید شده است: اکنون که زمان بررسی بودجه سال 98 فرا رسیده است، دلسوزان تعلیم و تربیت کشور چشم امیدشان به شماست تا جایگاه و عظمت آموزش و پرورش را قدر بنهید و نگذارید شان و منزلت معلمان در جامعه تنزل یابد و با تصویب بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بخش‌های مربوط به خرید خدمات و نیز تامین منابع مالی برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، مسئولیت سنگین و تاریخی خود را در خدمت به سرنوشت آینده‌سازان کشور ایفا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید

اعلام زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور ۹۷ دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان طی اطلاعیه‌ای از مهلت ثبت‌نام حضوری و غیرحضوری پذیرفته‌شدگ...